Petice za záchranu tradičních medicín v EU

Vážení příznivci tradičních bylinných medicín, čínské, ayurvédské, africké či latinskoamerické,

apeluji na Vás, abyste svým hlasem podpořili následující dvě petice za záchranu tradičních medicín v EU, aby i nadále zůstaly tyto metody obyvatelstvu, tj. aby i nadále bylo zachováváno základní právo na (poučenou) svobodnou volbu metody léčby i ve prospěch staletími ověřených mimoevropských lékařských metod, které můžeme v Evropě posledních desetiletích využívat. My, současníci žijící v Evropě, máme totiž neuvěřitelné štěstí, že navzdory geografické vzdálenosti můžeme tyto prospěšné, inspirativní a prověřené metody používat. Dříve tomu tak nebylo a je reálné, že později už tomu také nebude, pokud nezvládneme vysvětlit zákonodárcům a vedení svých členských států i celé EU přidanou hodnotu tradičních systémů ke stávající západní lékařské péči pro obyvatelstvo EU.

Peticím byste měli věnovat pozornost, zejména pokud tradiční medicínské systémy pro Vás představují:

  1. metodu udržování osobního zdraví - ať již samoaplikací, nebo z rukou odborníka
  2. osvědčený nástroj, který pomohl někomu z Vašich blízkých či známých
  3. profesní zájem
  4. důležité kulturní dědictví, jehož dostupnost by měla být zachována, aby nebylo ztracena, i když ho osobně nevyužíváte

Nejvýznamnější petice současnosti na záchranu tradičních bylinných medicín:

  1. http://www.avaaz.org/en/eu_herbal_medicine_ban/
  2. http://www.savenaturalhealth.eu/

Podrobněji k problematice:

Dne 1.5.2011 vstoupila v EU v platnost Direktiva O tradičních bylinných přípravcích (2004/24/EC - THMPD), kterou se mění a doplňuje nadřazená Direktiva O humánních léčivých přípravcích (2001/83/ES), která výrazně omezuje dostupnost bylin používaných mnoho století v mimoevropských tradičních léčebných systémech. V některých členských zemích již tedy k tomuto omezení došlo, v jiných se funguje na základě národních výjimek, které však nenesou dlouhodobou záruku fungování, neboť stojí v cestě hlavnímu směřování EU - snaze po harmonizaci a vytvoření jednotné legislativy pro celou EU. Současně roztříštění unijní legislativy národními výjimkami, jakkoliv prospěšné pro zachování dostupnosti přípravků pro občany EU, však zároveň oslabuje naše síly, neboť ze států, které jsou "v pohodě", se ozývají hlasy, že se zase tolik neděje (http://www.nutraingredients.com/Regulation/Germany-and-France-EU-Herbal-Directive-won-t-damage-us).

Ale opak je pravda! Děje se velmi mnoho negativního! Neboť díky našemu vlastnímu mlčení a nejednotnosti vystupují naším jménem skupiny, které s tradičními přístupy nemají téměř nic společného, tedy různí výrobci "západních" potravinových doplňků, jimž vyhovuje např. u vitamínových přípravků jejich doplnění o dobře znějící mimoevropskou bylinu - je jedno jakou, o tradiční systém jim nejde, hlavně když má antioxidační vlastnosti, flavonoidy atp. Když se zakáže jedna bylina, přípravky předělají a budou používat jinou. Zájem těchto výrobců, prodejců či dovozců se nekryje s naším zájmem o zachování co největší dostupnosti celých tradičních systémů, neboť víme, že jen zachováním jejich celku bude zachována jejich účinnost!

Pokud stále jste na pochybách, zda je z Vaší perspektivy situace vážná, či nikoliv, dovoluji si ocitovat několik ustanovení z Direktiva O humánních léčivých přípravcích (2001/83/ES), které při "vhodném" výkladu mohou za léčivo prohlásit téměř úplně cokoliv (jakoukoliv bylinu, potravinový doplněk), tímto prohlášením ho převést do své domény (farmacie) a následně na něj uplatit postupy, kterými se ověřuje bezpečnost a účinnost syntetických léčiv, které se nemohou odkazovat na žádnou historii stoletého užívání. Není ani třeba zmiňovat, že potraviny, byliny a bylinné přípravky nemohou projít schvalovacím procesem pro léčiva, neboť oproti nim mají několik specifik (např. nejasný farmakologický efekt, obtížná kvantifikovatelnost účinných látek atp.). I při nejlepší vůli se tedy jedná o slepou uličku, která není pro bylinné přípravky vůbec vhodná, a to navzdroy názvu ani při aplikaci své podřízené Direktivy o tradičních bylinných přípravcích (2004/24/EC). Jedná se tedy o slepou uličku!

A teď citace z Direktivy 2001/83/ES v jejich světle fungování i pod národními výjimkami vypadá dlouhodobě neudržitelně:

(2) Hlavním cílem jakýchkoliv pravidel pro výrobu, distribuci a používání léčivých přípravků musí být ochrana veřejného zdraví.
(3) Tohoto cíle však musí být dosaženo prostředky, které nebudou bránit rozvoji farmaceutického průmyslu nebo obchodu s léčivými přípravky ve Společenství.
(4) Obchodu s léčivými přípravky ve Společenství brání rozdíly mezi určitými vnitrostátními předpisy, zejména mezi předpisy týkajícími se léčivých přípravků (nepočítaje v to látky nebo kombinace látek, které jsou potravinami, krmivy nebo hygienickými přípravky), a takové rozdíly přímo ovlivňují fungování vnitřního trhu.
(5) Takové překážky musí být proto odstraněny; za tímto účelem je nezbytné sbližovat dané předpisy.

Léčivým přípravkem je jakákoliv látka nebo kombinace látek určená k léčení nebo předcházení nemoci u lidí. Za léčivý přípravek se rovněž považuje jakákoliv látka nebo kombinace látek, které lze podat lidem za účelem stanovení lékařské diagnózy nebo k obnově, úpravě či ovlivnění fyziologických funkcí u lidí.

K uvedeným peticím se připojuje i největší západní kapacita na tradiční čínskou medicínu - pan profesor Giovanni Maciocia! (http://maciociaonline.blogspot.com/2011/04/black-day-for-freedom-in-europe.html)

Děkuji za pochopení!

MUDr. Ludmila Bendová
Předsedkyně
Československá SinoBiologická společnost

Díky tomu, že nezakazujete cookies, můžete používat web. Co to jsou cookies?

Přihlášení