Léto v tradiční čínské medicíně

Podle teorie pěti prvků v létě vládne energie ohně. Pečujeme hlavně o srdce a tenké střevo. Energie ohně stoupá nahoru, lehce přeskakuje a šíří se. Stejně jako smích, který je projevem radosti, emoce srdce - léta.

Prožíváme dlouhé letní dny, jsme aktivní, plní síly a radosti ze slunce. Sklízíme šťavnaté plody, ve kterých se urodila energie léta. Užíváme jich, zpracováváme a ukládáme na další roční období. Sušíme, zavařujeme, kvasíme, klíčíme. Dny jsou dlouhé, noci krátké, proto pozdní uléhání a dřívější vstávání, či dokonce probdělé noci, lépe snášíme. Potkáváme se s přáteli, poznáváme nová místa a chutě, cestujeme.

Slunce – oheň, energie léta

Slunce = oheň, spalující energie léta. Foto: Daniel Handl

Léto – oheň (huǒ) 火 – velký jang

Směřování energie vzhůru
Prvek oheň (huǒ, 火)
Chuť hořká
Orgán zang srdce
Orgán fu tenké střevo
Duše Šen (shen, 神)
Smyslový orgán jazyk
Tkáň cévy
Emoce radost, trápení
Zvuk smích
Klimatický projev vedro
Změna růst, trápení
Denní doba poledne
Orgánové hodiny 11. – 15. hodina
Barva červená
Světová strana jih
Čas dle čínského roku od května do konce července
Čas meteorologický od 1. června do 31. srpna
Čas astronomický od 21. června do 23. září

Salát tabbouleh inspirace na letní stravování

Salát tabbouleh inspirace na letní stravování. Bulgur, rajčata, máta, petrželka, olivový olej a citronová šťáva.

Srdce, tenké střevo – orgány, o které bychom měli v létě dbát především

Jangová energie dosahuje během letních měsíců svého vrcholu. Dny jsou teplé, horké, dlouhé. Horko, aktivita, pot jsou všechno projevy vrcholné jangové energie, proto je k létu přiřazen prvek ohně. Tuto energii je třeba vyvažovat, abychom nezraňovali naše srdce.

Projevem ohně je léto, vedro, dalším například radost, formou v lidském těle to jsou srdce nebo cévy, životní období mládí. Mladí lidé jsou aktivní a vysoce produktivní, studují nebo chodí do zaměstnání. V tomto věku je potřeba se naučit i odpočinku, aby přepracování nevedlo k vyhoření.

Srdce v sobě uchovává ducha šen (shen). Šen (shen, 神) je odpovědný za naše vědomí a osobnost a řídí ostatní složky psychiky, které sídlí v ostatních orgánech cang. Je-li v šen v rovnováze, psychika je bez poruch, mysl je bystrá, fungují i duchové ostatních orgánů, protože šen je jejich vládcem. Při nerovnováze v orgánu srdce může být šen rozrušen. Tady hledejme příčinu psychických nemocí. Je-li narušen šen, jsou narušeny i další orgány zang.

Radost je obvykle pozitivní emocí, která je prospěšná pro srdeční činnost. Přemění-li se radost na dychtivost, vznikne neklid, to může vést k poranění ducha. Neklidný duch se projevuje například hyperaktivou, blázněním a může vyústit v duševní nemoci – maniodepresivní stavy či schizofrenie. Klid přináší spokojenost a smířlivost.

Více o tématu srdce, šenu a duševního rozpoložení si přečtěte v rozhovoru s Lubošem Trantou nebo navštivte seminář Terapie duševních poruch s TČM.

Srdce řídí krev a cévy. Čchi srdce ovlivňuje správnou cirkulaci krve. Plnost čchi srdce, dostatek krevní tekutiny a průchodnost cév jsou zásadními předpoklady pro správný oběh krve. Tep je pravidelný, puls silný, barva obličeje je červená.

Platí rčení „Co na srdci, to na jazyku“. Šen formuje osobnost, jedna forma vyjádření osobnosti je jazyk. Když je narušena funkce srdce řídit ducha, objevuje se ztuhlost jazyka, zajíkání, ztráta řeči.

Tenké střevo provádí další trávení tak, že odděluje kalné, které dále putuje do tlustého střeva a ven a vyděluje čisté, které se vstřebává dále do těla. Vytváří tedy hmotu (v tlustém střevě vzniká stolice) a tekutinu (která díky čchi ledvin vstoupí do močového měchýře, vznikne moč a je dále vylučována z těla), kterou tělo již nepotřebuje. Na druhou stranu z potravy získává výživné látky, které tělo dále zužitkuje. Pomocí sleziny rozptyluje tuto čistou esenci do srdce a plic a z nich do celého těla.

Energie ohně ovládá srdce, v létě bychom o něj měli dbát především.

Energie ohně ovládá srdce, v létě bychom o něj měli dbát především.

Potraviny, které prospívají v létě

Létu náleží hořká chuť. Hořká hasí oheň. Oheň sídlí v srdci.

Hořká chuť pročišťuje horkost v cévách a tepnách a zbavuje je od vlhkých hlenových usazenin (dle západní medicíny cholesterol a tuk). Ochlazuje horkost v játrech, která je důsledkem tučné stravy a nedostatku pohybu. Hořká chuť je vhodná při odvodňování a odvádění vlhkosti a hlenů (otoků, puchýřů, abscesů a při obezitě).

V létě bychom měli hořké potraviny doplňovat o potraviny vyživující tekutiny, aby příliš nevysušovaly krev nebo jin. Vyhýbáme se potravinám, které zahřívají a dodávají jang – zázvor, hřebíček, skořice, grilované, smažené a pečené maso. Do stravy můžeme mírně zařadit pálivé chuti, která otevře povrch a umožní pocení a tím i ochlazování. 

  • Obiloviny – quinoa, pšeničný bulgur, dlouhozrnná rýže, kuskus.
  • Luštěniny – tofu, mungo, čočka (červená, zelená, velká).
  • Zelenina – okurky, rajčata, hlávkové a jiné druhy salátů (římský, pak choi, ledový,...), ředkvičky, melouny, červená řepa, vodnice, brokolice, květák a jakékoliv další produkty z letní úrody.
  • Ovoce – nepřeberné množství právě zrajících plodů.
  • Naklíčená, řeřicha, vojtěška, mungo.
  • Kvašená zelenina.
  • Mořské řasy.
  • Bylinky – máta, oregano, bazalka, petržel, pampelišky, rukola.
  • Houby – maitake, hlíva.
  • Hořké – rukola, čekanka.
  • Pálivé – pepř nebo chilli.
  • Nápoje – voda s mátou, zelené a ovocné čaje, pivo plzeňské.

Potraviny léta, mungo, rýže, bulgur, kokos, kustovnice, zelený čaj, zelenina

Potraviny léta, mungo, rýže, bulgur, kokos, kustovnice, zelený čaj, zelenina

Tipy pro jednotlivé typy

Osoby typu jin (prázdnoty jangu; zimomřiví, bledí, se studenými končetinami a břichem, s tendencí k průjmům, nesmělí, nejistí)  nepřehánějí to se syrovým ovocem a zeleninou, zmrzlinou a ledovými nápoji, ale využijí teplo na prohřátí a zpevnění jangu.

Osoby typu jang (prázdnoty jin, se sklony k přehřívání) se vyhýbají tučným, sladkým a příliš slaným jídlům, upravě smažené či grilované. Ale naopak mohou ochlazovat svůj jang fazolkami mungo nebo zelenou listovou zeleninou.

Grilování v létě? Nesmysl, ale...

Způsob přípravy grilováním totiž patří k extrémnímu jangu. Jak tomu rozumět? Energii potravy neudává jen její složení, ale i uskladnění, konzervace a konečná úprava před podáváním. I krátké grilování a hlavně pokud při něm dochází k přímému kontaktu s plamenem má silně zahřívající účinek. Extrémní zahřívání v létě, kdy je jangová energie na vrcholu ve formě ohně, nedává moc smysl. V letních dnech bychom se měli spíše mírně ochlazovat, svlažovat a jíst lehké potraviny, které nám nebudou dlouho ležet v žaludku. Není moc rozumné přilévat oleje do ohně tím, že slupneme několik stejků grilovaných kuřecích prsíček nebo tučné krkovičky. 

Ale ono je to tak dobré! Na druhou stranu grilování přináší jednu velkou příjemnou výhodu. Za dlouhých letních večeru se potkáme se přáteli, sejdeme se s rodinnou a u společné večeře trávíme chvíle radosti, povídáme si a bavíme se. A to k létu patří, to naplňuje naše srdce.

Jak tedy na grilování, abychom nezatěžovali trávení a nezvyšovali v jang?

  1. Snažíme se vyrovnat termickou vlastnost jangových potravin jinovými a osvěžujícími:
    • osvěžujícím salátem ze zelené listové zeleniny,
    • hořkou rukoly, čekankou nebo pampeliškovými listy
    • ochlazujicí okurkou
  2. Zařadíme potraviny, které pomáhají trávení
    • kvašenou zeleninu, zelí
    • různé druhy hořčice
  3. Doplňujeme tekutiny
    • vlažným zeleným čajem
    • vlažným mátovým nebo meduňkovým čajem
  4. Místo pečiva (které je také způsobem připravy silně jangové) přijídáme kukuřicový klas vařený v páře nebo polentovou kaši.
  5. V příruční bylinkárničce máme baohewan, či jiný vhodný bylinný doplněk stravy, který třeba ochlazuje žaludek či rozhání stagnace v této oblasti. Vhodné fytoterapeutické přípravky doporučí praktik TČM.

Grilování by se měli vyhnout osoby ke sklonem k přehřívání, horkosti a prázdnotě jin, zejména žaludku.

Grilování dle TČM

Ke grilovanému masu jíme listovou zeleninu, kvašené zelí, ředkve, zakousneme se do kukuřice vařené v páře místo do pečeného chleba, popíjíme vlažný zelený nebo mátový čaj.

Letní dietetické desatero

  1. Připravujeme jednoduchá jídla, u plotny trávíme co nejméně času.
  2. Zařadíme fazolky mungo. Připravíme si z nich polévku nebo jako součást zeleninového salátu.
  3. Jíme to, co nám léto dává teď – trháme maliny, jahody, borůvky, rybíz, letní jablíčka.
  4. Stále klíčíme semínka řeřichy, vojtěšky či fazolek mungo.
  5. Kvašená zelenina (zelí, mrkev, cibule) by neměla chybět u žádného jídla.
  6. Nebojíme se potravin hořké povahy. Hořká chuť směřuje dolů, ochlazuje, stahuje, vyrovnává nadměrný oheň srdce.
  7. Vyhýbáme se grilovaným a pečeným potravinám.
  8. Zeleninu spaříme nebo blanšírujeme. Můžeme zařadit i zeleninu syrovou – okurky, rajčata, saláty.
  9. Chodíme později spát, ale neponocujeme.
  10. Radujeme se, trávíme čas s přáteli a v dobré pohodě.

Mungo polévka

Mungo polévka. Fazolky mungo ochlazují a mohou tak být základem stravování během letních dní.

Potraviny elementu ohně

Přehled potravin, které náleží elementu ohně. V létě vybírejte potraviny, které jsou povahy osvěžující nebo vyrovnané. 

Potraviny osvěžující povahyPotraviny vyrovnané povahyPotraviny zahřívající povahyPotraviny horké povahy
jahody amarant růžičková kapusta skopové
artyčoky quinoa ovčí sýr jehněčí
čekanka žito kozí sýr grilované maso
hlávkový salát kopřiva kozí mléko hořké likéry
pampeliška ledový salát bazalka koňak
pastinák polníček saturejka svařené víno
bezinky červená řepa kakao  
kdoule bancha kurkuma  
zelený čaj pu-erh mák  
horká voda   oregano  
plzeňské pivo   červená paprika  
    majoránka  
    tymián  
    jalovec  
    obilná káva  
    káva  
    červené víno  

Čerpáno z:

MUDr. Ludmila Bendová: Čínská dietetika v moderním světě, TCM Consulting and Publishing, 2015.

Mgr. Vladimír Ando Ph.D.: Základy teorie čínské medicíny 1.–4. díl, TCM Consulting and Publishing, 2015.

Mgr. Vladimír Ando Ph.D.: Klasická čínská medicína – základy teorie I.–V. díl, Svítání.

Jak se podle pěti prvků zařídit?

V tradiční čínské medicíně není všechno tak jednoznačné, jak jsme popsali výše. Na TČM je to krásné, že ke každému přistupuje individuálně. Přinesli jsme obecný popis toho, jak by to mělo být v případě, že člověk je zcela v souladu s přeměnami energie a necítí žádnou objektivní a subjektivní disharmonii. Jakmile cítíte nerovnováhu, měli byste se poradit se svým praktikem TČM a s jeho pomocí přizpůsobit tento přístup svým potřebám a aktuálnímu stavu.

Kde se naučit čínské dietetice

Kde dál studovat dietetiku?

Přehled o čínské dietetice

O tradiční čínské medicíně

Kalendář akcí

Semináře a akce přehledně v kalendáři:

Do kalendáře

Základy tradiční čínské medicíny

Ročník důležitý pro pochopení teorie TČM a pro pokračování ve studiu Akupunktury, Fytoterapie a Tuiny.

Studovat →

Staňte se řádným členem ČSBS

Roční členství za 400 Kč.

Chcete mít levnější semináře a využít dalších výhod členství v Československé SinoBiologické společnosti?

Staňte se členem →

Knihovna

Členové ČSBS a studenti si mohou vypůjčit studijní literaturu a další tituly věnované TČM.

Do knihovny →

Přihlášení

Naše webové stránky používají cookies. Přečtěte si, jak tyto soubory používáme .