Co je čínská dietetika

Čínská dietetika je propracovaný způsob stravování, aby náš organismus žil ve zdraví a harmonii. Pro čínskou dietetiku je zásadní stravování dle pěti hybatelů.

Dietetika

Podle čínské medicíny jsou zdraví a dlouhověkost podmíněné jednak zděděnou konstitucí a vitalitou, které nám darovali rodiče a předkové, a jednak výsledkem všeho, co se děje kolem nás. Patří sem i způsob reakce na toto dění, který si volíme, dále jak podněty zpracováváme, jak o sebe a svou kondici pečujeme stravou, cvičením i myšlením.

Čím jsme pružnější, přizpůsobivější, čím harmoničtěji žijeme v souladu s měnícím se vzorcem energií, tím budeme zdravější a lépe si udržíme a rozvineme juan čchi - energii získanou po předcích.

Energie dřeva, jaro

Energie dřeva stoupá nahoru, do všech směrů, zajišťuje prostupnost organismu.

Stoupající čchi, která s sebou bere to dobré i to špatné se může v našem těle projevovat různě. Není divu, že nás z jara často bolí hlava, pálí žáha, teče nám z nosu, jsme vznětliví. Buďto nepříjemné projevy stoupající energie jara zatlučeme zpátky pomocí léků (proti bolesti a na uklidnění) nebo se dietetickými pravidly pokusíme tyto projevy zmírnit. A přijmout jaro takové, jaké je.

Dynamická energie napomáhá zbavit se nánosů zimy, jarní energie je energií nového počátku. Příroda a s ní i naše tělo se probouzejí ze zimního klidu. Pokud jsme v zimě odpočívali, přestáváme cítit únavu a začínáme být čilejší a aktivnější. Listy pučí, rostliny klíčí, tráva se začíná zelenat. Počasí je nestálé, spíše chladné, vlhké a hlavně větrné, a proto dbejme na dobré oblečení. Vítr poškozuje játra. Nestačí se tedy jen dobře oblékat, ale nepropadejme zbytečnému hněvu, který má stejný účinek jako vítr, oslabuje játra. Emoční vypětí zmírníme uvolněním čchi jater třeba tím, že budeme méně sedět a více chodit.

Jaro – dřevo (mu) 木 – malý jang

  • Směřování energie: vzhůru
  • Chuť: kyselá
  • Orgán: játra (zang), žlučník (fu)
  • Smyslový orgán: oči
  • Tkáň: šlachy
  • Emoce: hněv
  • Zvuk: křik
  • Klimatický projev: vítr
  • Změna: rození
  • Denní doba: úsvit
  • Orgánové hodiny: 23. – 3. hodina
  • Barva: zelenomodrá (tyrkysová)
  • Světová strana: východ
  • Čas dle čínského roku: od poloviny února do konce dubna 
  • Čas meteorologický: od 1. března do 31. května
  • Čas astronomický: od 21. března do 21. června

Játra, žlučník – orgány, o které bychom měli dbát především z jara

Typické pro mladou jangovou energii je ohýbání, napřimování, růst do výšky a do okolí. Rostliny na jaře zažívají rychlý vývoj - míza se vrací do kmene a do větví, rostou nové větve a raší pupeny, tráva se vzpamatovává, začíná růst a zelenat se, všechno kolem se probouzí ze zimního spánku, rodí se, roste. Proto je k jaru přiřazen prvek dřevo.

Každý prvek má mnoho forem a projevů. Projevem dřeva je jaro, vítr, dalším například hněv, formou v lidském těle to jsou játra nebo šlachy, životní období puberta (nebudeme se rozepisovat, vzpomeňte si na svou pubertu a hned budete v obraze.)

Játra mají ráda volnost, pružnost, ohebnost. Jakmile z nějaké příčiny je čchi v játrech stísněná, začneme se hněvat, mít zlost, rozčilovat se, můžeme být až agresivní. V běžném životě člověk často a dlouho sedí v zaměstnání, při jízdě autem, sledováním televize. Játra nemají přirozenou volnost a člověk se pak snadno rozčílí a vybouchne. Volnost jater také mohou omezovat různé normy, zákazy, nejen ty, které nám ukládá zákon či jiné předpisy, ale i ty mantinely, které si stanovujeme sami. Přehnané morální zásady nebo nároky na výkonnost mohou utlačovat naše játra. Ano, jsou potřeba, ale čeho je moc, toho je příliš, i toho mála.

Játra řídí v těle proudění čchi a tělesných tekutin, mají na starosti průchod potravy a transport živin v našem těle. Jsou li játra oslabená, může se dostavit pocit nedostateku energie (známé jako jarní únava), zadržování vody - otékání, problémy s trávením a vylučováním potravy. Je-li člověk ohebný, čchi proudí tak, jak má.

Játra jsou jin/jang, k nim patří jang/jin žlučník. Vývodem jaterní čchi jsou oči (Znáte to, jako by se vám vzteky zatmělo před očima). Tkání šlachy a nehty - opět pružnost a růst. Cítíte problémy v těchto místech? Možná vám vaše játra dávají najevo, že nemají svůj prostor k přirozenému růstu.

 

Játrům také nesvědčí tučná strava, těžká jídla, pečení a smažení, chemické zátěže. S přicházejícím jarem proto měníme stravovací návyky, které jsme měli v období zimy a orientujeme se na lehčí stravu a menší množství.

Jak na jarní očistu? Čtěte dále:

Jaru náleží kyselá chuť. Kyselá chuť stahuje stoupající čchi. Pohyb je to svíravý, směrem dovnitř a dolů.

Kyselá chuť potravin a chladná povaha zamezuje tělesným tekutinám unikat. Vhodné potraviny, které dokáží zdolat neklid a hektické změny s nastupujícím jarem, jsou hlavně zelenina, listové saláty, čerstvé bylinky, klíčky. Nebudeme tělo zahcovat masem, uzeninami, sýry a tukem, naopak mu dopřejeme obilniny a zelené rostlinky.

Vhodné potraviny jara, které svědčí hlavně játrům:

  • Obiloviny – rýže, špalda, pšenice (kuskus, bulgur)
  • Luštěniny – čočka (červená, zelená, velká)
  • Zelenina – chřest, ředkve, kedlubny, jarní cibulka, pažitka, kvašené zelí, rukola, polníček, řapíkatý celer, fenykl, listová zelenina
  • Naklíčené mungo, řeřicha, vojtěška
  • Bylinky – kopřiva, petržel, šťavel, mladý ječmen, ostropestřec, medvědí česnek
  • Houby – maitake
  • Kyselé – citrusy, ovocné a šípkové čaje, rebarbora

Jarní dietetické desatero:

  1. Omezme živočišnou stravu - maso, tuky a mléčné výrobky.
  2. Zařaďme ryby, čočku a dlouhozrnnou rýži nebo špaldu
  3. Jezme to, co nyní roste – bylinky, pampelišky, kopřivy, jetel
  4. Začněme klíčit - semínka řeřichy, vojtěšky, ředkviček nebo brokolice
  5. Kvašená zelenina (zelí, mrkev, cibule) by neměla chybět u žádného jídla.
  6. Nebojíme se potravin kyselé povahy. Kyselá chuť pomáhá příliš rostoucí energii opět stáhnout a omezuje nadměrnou rozpínavost dřeva. Teplá voda s citrónem pomáhá posílit játra.
  7. Vyhýbáme se syrovým a příliš chladným potravinám.
  8. Zeleninu spaříme nebo blanšírujeme.
  9. Méně smažíme a pečeme, dáváme přednost dušení nebo vaření v páře.
  10. Můžeme se cvičením začít, pokud dlouho odhodláváme nebo začátek odkládáme. Pravidelní cvičenci mohou zvýšit zátež nebo chodit častěji.

Léto

Léto

Energie stoupá nahoru a do všech stran, energie ohně lehce přeskakuje a šíří se.

Chuť náležící k létu je hořká (směřuje dolů, ochlazuje, stahuje, vyrovnává nadměrný oheň srdce.)

Dlouhé letní dny jsou aktivní, dynamické, plné síly a radosti ze slunka. To, co jsme na jaře zasadili, je teď v nejkrásnějším rozkvětu. Všechno hraje sytými barvami. Dny jsou dlouhé, noci krátké. Proto i probdělé noci snášíme lépe a rychleji regenerujeme.

Pozor bychom si měli dát na horkost a suchost, které pramení z nadbytku slunce a sucha, jež k létu patří. Je na místě si hlídat pitný režim a úpřijímat dostatek osvěžující potravy. Pro naladění na léto používáme pestrou a barevnou stravu, abychom nezatěžovali trávení v době letních a vlhkých veder, kdy se vyhýbme tučné a dlouho tepelně upravované potravě a zahřívajícícm pokrmům. Tolik oblíbené grilování tedy není dle zásad TČM úplně vhodné. 

Pozdní léto

Energie vede dokola, do všech směrů, ale po kružnici.

Chuť náležící k babímu létu je sladká (harmonizuje, zpomaluje trávení, tiší bolesti, vyživuje prázdnotu).

Pozdní (babí, indiánské) léto začíná v polovině srpna a končí prvním podzimním dnem. Barvy léta pomalu ztrácí na své sytosti. Příroda se připravuje na podzim. Dáváme si pozor zejména na chladná rána a večery, nepodceňujeme oblékání, aby k nám neprostoupil chlad a vlhkost. 

V plodech babího léta je schované letní slunce. V babím létu dozrává vše kulaté dýně, švestky, rajčata. Proto si hojně dopřáváme těchto plodů. Navíc můžeme přidat ořechy - lískové a vlašské, obiloviny - jáhly, kulatozrnou rýži nebo slzovku, nebojíme se používat sladké sirupy - ječný, datlový nebo javorový. 

Podzim

Stejně jako listy se připravují opustit stromy, představuje období podzimu vhodný čas k tomu, abychom některé věci v našem životě nechali jít. Zastavili se a doslova vytřídili, co nám už více či méně neslouží, co nás irituje, ruší, rozesmutňuje či působí nerovnováhy všeho druhu. A tím, že to uděláme, získáme více jasnosti, objektivity, porozumění a řádnosti, nezbytných součástí pro nastolení rovnováhy a harmonie do další životní etapy. Podzimu vládne element kov, který představuje v oblasti lidských vlastností bystrý rozum, cit pro spravedlnost a smysl pro podstatné.

„Tři podzimní měsíce se nazývají ‚naplňování a dozrávání'. Příroda už nebují, ale dozrává a utišuje se, čchi nebes se stává ostřejší a čchi země se projasňuje. V tomto období má člověk chodit spávat časněji, vstávat má zároveň se slepicemi, aby si zabezpečil duševní klid a zmírnil vliv ostrého podzimního vzduchu. Má shromažďovat duševní energii, což je v souladu s charakterem podzimu, a pozornost už nemá obracet na vnější svět, aby si zachoval čistou čchi plic. Tak to odpovídá podzimní atmosféře a takový je způsob shromažďování čchi na podzim. Kdo se mu protiví, poškozuje si plíce. Jelikož si nevytvoří dostatečné zásoby energie, v zimě může trpět na průjmová onemocnění."

Zima

Energie směřuje do hloubky, zpevňuje kosti a změkčuje zatvrdliny.

Chuť náležící k zimě je slaná.

Ledviny a močový měchýř jsou náchylné na chlad, proto je chráníme dostatečným oděvem, teplou stravou a cvičením. Když se objeví strach, bázlivost, slabá vůle... je to signál, že naše ledviny potřebují podporu. Ale i naopak, tyto vlastnosti je následně ještě více oslabují.

Prospěšné jsou všechny produkty moře - slaná chuť, ale také luštěniny, maso a vejce. Tepelně upravená potrava dodává jang , proto bychom ji měli jíst ráno v poledne i večer. Omezme syrovou stravu a to hlavně ke snídani. Ráno musíme organismus nastartovat, proto raději konzumujme polévky nebo obilné kaše.

Čerpáno z:

"Čínská dietetika v moderním světě" - MUDr. Ludmila Bendová

"Su-wen, kap. 1, s. 13" - překlad Vladimír Ando: "Klasická čínská medicína, základní teorie I"

Mohlo by vás zajímat

O tradiční čínské medicíně

Kalendář akcí

Semináře a akce přehledně v kalendáři:

Do kalendáře

Staňte se řádným členem ČSBS

Roční členství za 400 Kč.

Chcete mít levnější semináře a využít dalších výhod členství v Československé SinoBiologické společnosti?

Staňte se členem →

Knihovna

Členové ČSBS a studenti si mohou vypůjčit studijní literaturu a další tituly věnované TČM.

Do knihovny →

Přihlášení

Naše webové stránky používají cookies. Přečtěte si, jak tyto soubory používáme .